Monday 27 January 2020

Hobi lama tak habis lagi, dah tambah hobi yang baru..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Habis je trip Scandiscovery dan selesai urusan mengemas semua beg serta kembali dengan kehidupan normal, tetiba saya terdetik untuk mulakan hobi baru. Katanya nak mula bila dah tak collect Starbucks Citymug sebab mug You Are Here Collection dah stop production. Tapi belum official stop lagi dah tambah hobi baru. Tak sabar nampaknya. Huhu.. Sebenarnya ini bukanlah hobi terbaru, tetapi lebih kepada menyusun semula kenangan supaya nampak lebih cantik dan teratur. Sebelum ni duit baki travel saya daripada trip Australia pada 2011 hinggalah yang terbaru ni saya simpan dalam satu kotak. Duit kertas dan syiling semuanya bercampur. Jadi saya terfikir lebih baik wujudkan satu album khas untuk semua duit baki ni sebagai satu koleksi kenangan. Mula-mula saya guna photo album biasa. Nampak tak kemas dan duit syiling tak tau macamana nak letak dalam album tu.

Nampak tak menarik sebab ruang duit tu besar. Huhu..
Tak jadi pakai album biasa, saya tukar kepada album yang lekat macam sticker tu. Bila letak duit kertas nampak kemas tapi duit syiling pulak buat hal. Tak kuat sticker pada album tu. Akhir sekali saya search dalam internet dan jumpa bermacam jenis album khas untuk duit. Masalahnya banyak pulak pilihan dan harga berbeza-beza. Bila tengok dalam Lazada atau Shopee ada yang teramat murah sampai tak masuk akal. Saya tak berapa gemar beli online ni. Takut barang lain yang sampai nanti. Huhu.. Jadi saya tengok kat mudah.my dan jumpa satu iklan menjual money album dan aksesori yang berkaitan. Harga pun boleh tahan berpatutan. Yang paling penting ada kedai untuk saya datang dan tengok dulu.

Jumpa iklan dalam mudah.my
Saya call nombor yang tertera dan bertanya tentang lokasi kedai di Taman Connaught, Cheras. Tengok pada map yang dihantar, bukan kedai alat tulis atau kedai yang seangkatan dengannya, tetapi kedai hardware. Macam tak kena je kedai hardware jual money album. Takkan kena tipu kot. Huhu.. Takpe, saya pergi dan survey dulu jika betul kedai hardware tu ada menjual money album. Kalau salah kira rugi duit minyak dan tol la jawabnya. Hehe.. Tak cuba tak tahu. Harap-harap betul la wujud money album kat situ. Esok saya ke sana sebab kedai buka hari Sabtu hingga jam 6.00 petang.

Ini kedainya yang terletak di Taman Connaught. Money album sejenis hardware ke? Huhu..
Sampai di kedai, saya bertanya pada tuan kedai tentang money album. Malu nak cakap sebenarnya sebab takut iklan dalam mudah tu scam. Tuan kedai tanya mana saya tau tentang money album ada dijual di sini. Saya bagitau la tengok kat mudah.my dan saya yang call semalam. Tuan kedai tu kata memang ada jual money album kat sini. Saya tanya tentang money album serta beberapa aksesori lain. Saya tanya berapa harga dan dia suruh saya refer dalam mudah.my. Money album berserta dengan 10 pcs refill x 3 row berharga RM35.00. Kemudian saya tanya tentang apa kegunaan money sleeve jika dah ada refill tu. Rupanya money sleeve ni untuk bagi extra protection pada duit dan bagi nampak lagi kemas dalam album. Baru faham. Hehe.. Ada banyak saiz untuk money sleeve, ikut pada saiz duit kertas. Setakat ni duit Jepun paling besar yang saya ada. Daripada semua pilihan, saiz 6 boleh muat untuk semua duit saya. Jadi saya beli 2 pack (100 pcs) berharga RM6.00. Coin holder saya beli 2 saiz, 29mm (50 pcs) dan 31.5mm (50 pcs) yang berharga RM6.00. Untuk refill, saya tambah lagi 10 pcs untuk duit kertas (RM2.00/pc) dan 10 pcs untuk duit syiling (RM2.00/pcs). Jadi kesemuanya berharga RM87.00 untuk hobi terbaru saya. Hihi..

Siap beli aksesori sekali. Baru nampak menarik money album saya. Hehe..
Sebelum saya keluar, tuan kedai tanya kalau saya berminat nak beli duit istimewa. Patutlah dia ada jual money album dan aksesori, rupanya dia jual duit special. Semua duit Malaysia bernombor siri yang cantik dan rare dia jual. Takpelah, saya simpan duit yang saya travel je. Nanti bila refill dah habis saya datang lagi ya. Hehe.. Sampai di rumah terus saya mulakan aktiviti menyusun duit dalam album mengikut negara yang saya pergi sejak tahun 2011. Untuk menambah seri album, saya buat label bagi setiap duit dan page separator. Sanggup buat demi hobi terbaru ni. Hehe.. Seharian saya duduk kat meja study mengerjakan album. Akhirnya selepas 7 jam barulah siap semuanya. Puas hati saya. Hihi..

Duit oversea pertama yang saya simpan
Currency paling tinggi setakat ni
Setiap page hanya 3 keping duit je
Duit terbaru. Bahagian depan dan belakang duit
Guna coin holder pada setiap duit syiling
Bahagian depan dan belakang dilabelkan
Walaupun tak berapa kemas dan ada juga duit yang tak tersusun secara simetri, kira berbaloi jugalah habiskan masa untuk menyiapkannya. Dah boleh simpan elok-elok untuk kenangan. Next trip kena pastikan simpan siap-siap duit nominal paling kecik. Nak simpan semua nilai memang tak dapat la. Setakat duit Indonesia Rupiah dan Vietnam Dong boleh lagi sebab nilai tak tinggi sangat. Hehe.. Dengan terbitnya money album ni, secara rasminya saya ada hobi yang baru. Moga bertambah lagi duit dalam album ni dalam masa yang terdekat. Wallahu 'alam..

My money album

4 comments:

  1. Tahniah Cikgu Nuar ....

    Rajin sangat !!! Siap label !!!

    ReplyDelete
  2. Saya pernah collect duit ni dulu. Tapi bila perompak masuk rumah, duit2 kecik ni pin dia sapu... Habis semua. Bukannya ada exchange nak terima pun small change ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar.. Takde rezeki nampaknya. Moga dijauhkan. Betul, kat money exchange memang tak dapat la duit syiling. Baik simpan buat kenangan. Tq for reading my blog!. :)

      Delete