Saturday 14 April 2018

JJCP VietCam: Souvenirs & Collectible Items

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Untuk family trip kali ni, tak banyak barangan souvenir yang saya bawa balik. Niat utama hanyalah untuk berjalan menjejaki Cambodia dan melawat tempat yang popular dan bersejarah di Phnom Penh dan Siem Reap. Sebagai kenangan, hanya fridge magnet je yang saya beli. Itupun tak sampai 10 biji. Huhu.. Mungkin kerana awal-awal lagi masa sampai di Vietnam saya dah rasa tak puas hati tentang bas yang kami sewa. Kemudian ditambah dengan driver bas di Cambodia yang sepatah haram tak faham bahasa Inggeris. Haduii.. Terus hilang mood nak shopping. Nasib baik ada kawan-kawan travel yang join. Dapatlah kurangkan sikit stress pasal bas ni. Hahah..

# FRIDGE MAGNETS

Jadilah dapat beli beberapa fridge magnet untuk memenuhkan pintu peti ais kat rumah. Hihi.. Kalau dikira fridge magnet dari mula saya travel, dah tak muat nak letak kat fridge 2 pintu. Kena beli fridge lagi satu untuk letak semuanya. Takkan sampai kena beli peti ais baru kot. Hehe.. Nampaknya dah tak sesuai nak letak kat pintu peti ais. Tunggu sikit masa lagi, saya ingat nak beli magnetic board besar yang boleh digantung kat dinding dan letak semua fridge magnet saya. Bukan apa, bila dah terpaksa guna sampai ke bahagian bawah peti ais, anak bongsu saya suka sangat cabut dan buat main. Setakat cabut je takpe lagi, tapi dia siap baling lagi. Banyak jugalah fridge magnet sya yang dah pecah. Huhu.. Sebab tu banyak fridge magnet yang saya simpan dalam almari. Mana yang nampak menarik je saya lekatkan kat pintu peti ais. Hihi..

Cukup sebagai syarat ntuk destinasi yang dah dilawati

# STARBUCKS CITYMUG

Starbucks dah mula keluarkan citymug khas kepada pengumpul yang dinamakan Starbucks You Are Here Collection. Serius cantik dan comel design dia. Yang paling penting saiz citymug ni sama untuk semua Starbucks di seluruh dunia. Kotak pun nampak menarik. Amat sesuai untuk dijadikan koleksi peribadi. Dulu saiz mug berbeza mengikut lokasi. Design pun simple je. Daripada koleksi saya, cuma citymug Jepun yang saya rasa paling menarik design dia. Buat masa ni Starbucks Malaysia belum keluarkan lagi. Mungkin satu hari nanti akan keluar juga. Apa-apa pun saya amat berminat dengan design yang terbaru ni. Macam mana dengan citymug yang saya dah beli sebelum ni? Nak buat display rasanya tak menarik sebab saiz setiap citymug tak sama. Mungkin saya akan jadikan citymug lama untuk kegunaan harian atau pun jual kepada pengumpul tegar. Agak ramai juga kaki kumpul citymug Starbucks dalam group facebook yang saya join. Manalah tau mungkin ada yang berminat. Dapat la duit sikit. Hihi.. Masalahnya sekarang, adakah saya akan kumpul semula design terbaru dari lokasi yang saya dah pergi sebelum ni? Nak pergi balik macam tak logik. Cara lain yang lebih sesuai adalah dengan memesan kepada rakan-rakan yang travel ke sana. Itupun kalau mereka sudi nak belikan dan bawa balik. Setakat negara jiran takde masalah, bila-bila masa je boleh pergi beli citymug yang baru. Hehe..

Starbucks You Are Here Collection pertama saya. Cantik..

# HARD ROCK CAFE ANGKOR

Di Siem Reap ada Hard Rock Cafe yang mula beroperasi pada tahun 2014. Dapatlah saya kumpul koleksi t-shirt HRC yang ke-25 dalam koleksi peribadi saya. Kebanyakan design yang menarik saya dah ada. Jadi terpaksalah pilih mana-mana design lain yang saya masih belum ada lagi. Barulah berwarna-warni keadaan dalam almari HRC saya. Hihi.. Tension betul masa saya di Phnom Penh dan nampak logo HRC kat satu dinding bangunan bertulis 'Opening Soon'.. Kalau bukak kan ke bagus. Huhu.. Persoalannya sekarang, kat siapa saya nak pesan bila HRC Phnom Penh dah buka nanti. Harap ada lah rakan travel yang nak ke sana dan sudi terima pesanan dari saya. Nak bayar lebih sikit pun takpe, kira upah la tu. Hihi.. Dalam facebook pun ada juga group pengumpul tegar t-shirt HRC. Kalau ada ahli group yang nak jual t-shirt HRC Phnom Penh, dah tentu saya akan beli punya. Hehe..

HRC Angkor t-shirt for me. Simple je design dia..
HRC Angkor pilihan wife saya
Ini je lah barangan souvenir dan collectible items yang saya bawa balik. Paling sikit dalam sejarah travel saya. Hihi.. Cukuplah sebagai kenangan saya pernah menjejakkan kaki di bumi Cambodia. Anak-anak saya lagi banyak barang souvenir yang diorang beli. Nak bagi kat cikgu sekolah katanya. Untungnya jadi cikgu, banyak dapat hadiah dari anak murid. Itupun kalau murid suka guru tu. Kalau tak suka pun dapat hadiah juga, iaitu mural di pintu kereta. Huhu.. Maka habislah sudah penceritaan perjalanan saya sekeluarga bersama kawan-kawan menjelajah bumi Cambodia yang utamanya dan Vietnam sebagai starting dan ending point sebab tiket flight murah hanya ke Ho Chi Minh City. Kalau la tiket flight ke Phnom Penh atau Siem Reap dapat murah dah tentu kami takkan pergi ke Vietnam. Hihi.. So, next travel nak ke mana? Masih menjadi tanda tanya. Website tiket flight sentiasa disemak. Ada je mana-mana tiket yang murah dan kena pulak dengan tarikh, apa lagi yang nak ditangguhkan. Grab je terus. Moga dapat apa yang diimpikan. Wallahu 'alam..

5 comments:

  1. Alhamdullillah..next story please

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.. Next story kene gi travel dulu baru ada cerita. Hihi..

      Delete
  2. Tq Sir.. Hope you enjoy it! Tq for reading my blog!. :)

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Tq Ankita Singh for reading my blog. One day I will visit India because of Hard Rock.. :)

      Delete