Tuesday 26 December 2017

JJCP VietCam: Day 03 (Part #2)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

TARIKH:
5 OGOS 2017

@ TA PROHM HOTEL
@ ANGKOR ENTERPRISE
@ MUSLIM FAMILY KITCHEN

Tepat jam 3.00 petang kami sampai di depan Ta Prohm Hotel. Saya pilih hotel ni adalah kerana kedudukannya yang amat strategik, walking distance untuk ke pasar malam, Hard Rock Cafe dan restoran halal. Lagipun rate hotel ni agak berpatutan dan ikut pada gambar dalam internet, biliknya agak selesa untuk kami semua. Tapi selagi tak tengok sendiri keadaan bilik, belum boleh sahkan tahap keselesaannya. Maklumlah, gambar dalam internet dah tentu paling cantik untuk tarik perhatian pelanggan kan. Realitinya belum tentu lagi. Sama jugalah dengan bas yang kami sewa ni. Masa booking katanya driver ada basic english. Realitinya jelas tertipu disitu. Huhu..

Bus Route: From Prey Pros Rest Area to Ta Phrom Hotel, Siem Reap
Akhirnya sampai sudah di Siem Reap
Sementara yang lain angkat beg dari dalam bas dan dibantu oleh pekerja hotel, saya uruskan hal check-in di reception counter. Staff hotel ni amat friendly dan membantu. Mula-mula seperti ada masalah sebab ada satu bilik kurang iaitu penambahan saat akhir bilik untuk Kak Ina dan suami. Mereka cuma terima booking saya yang asal. Saya tunjukkan semula booking terbaru yang saya buat. Setelah buat semakan, nasib baik ada satu bilik yang kosong. Alhamdulillah. Kalau takde terpaksalah Kak Ina check-in di hotel yang lain. Saya dah boleh agak akan berlaku perkara sebegini. Dulu pun pernah terjadi bila buat perubahan pada booking. Sebab tu kalau pergi trip beramai-ramai kena pastikan berapa bilangan ahli yang confirm supaya mudah nak buat booking. Last minute addition kira ok lagi berbanding cancellation. Sekejap nak pergi, lepas tu tak jadi pulak. Tak ke menyusahkan namanya tu? Huhu..

Welcome to Ta Prohm Hotel
Reception counter. Staff amat membantu
Ruang lobi hotel pun luas
Keadaan di lobi hotel amat selesa dan luas. Harap bilik kami pun sama juga. Hihi.. Harga untuk semalam hotel di sini cuma RM134.30. Kira berpatutan dengan lokasinya yang amat strategik di tengah kawasan happening di Siem Reap. Selesai berurusan di kaunter, kami diberikan kunci bilik masing-masing yang tak sama level. Saya pilih bilik hotel bernombor 123 di tingkat 1. Sebelum naik kami bertanyakan tentang tiket untuk ke Angkor Wat. Staff hotel maklumkan mereka tak boleh belikan tiket sebab setiap tourist kena ambil gambar. Kami kena beli sendiri tiket memandangkan masa masih ada lagi sebelum tempat tu tutup. Saya mintak staff hotel explain pada driver supaya dapat bawa kami ke sana kejap lagi. Saya juga bertanyakan tentang restoran halal yang kami akan makan malam ni. Staff tu mintak no telefon restoran tersebut untuk buat booking jam 6.00 petang. Alhamdulillah, untuk servis staff kat sini saya bagi 4 daripada 5 bintang. Untuk hotel pula kena tengok dulu keadaan bilik baru boleh bagi rating. Setakat ni lobi hotel memang terbaik. Hehe.. Kami naik ke tingkat 1 mencari bilik 123.

Ta Prohm Hotel melalui booking.com
Buka je pintu bilik 123, saya dah rasa puas hati dengan dekorasi bilik yang amat menarik. Walaupun tak seluas bilik di River Star Hotel, tapi cukup untuk keselesaaan kami sekeluarga. Harap famili yang lain pun dapat bilik yang selesa. Sambil berbincang tentang aktiviti selepas ni dalam whatsapp, saya bertanyakan tentang keadaan bilik masing-masing. Alhamdulillah masing-masing berpuas hati dengan bilik yang diorang dapat. Ada yang dapat bilik yang ada balkoni lagi. Bilik saya takde balkoni. Kira rezeki diorang dapat tengok pemandangan pekan Siem Reap dari balkoni bilik. Hihi..

Ta Prohm Hotel Room 123. Selesa dan terbaik..
Saya terpaksa tahan keinginan untuk baring di atas katil yang empuk di depan mata. Kalau dah baring confirm terlajak sampai malam. Huhu.. Lepas solat, jam 3.45 petang kami turun semula ke lobi hotel sebab dah janji dengan driver jam 4.00 petang untuk beli tiket Angkor Wat. Saya berjalan di luar hotel melihat keadaaan sekeliling. Ada banyak night market di sini. Yang paling dekat adalah di seberang hotel. Malam nanti baru fikir kat mana nak berjalan. Yang penting Hard Rock Cafe Angkor mesti kena singgah. Itu adalah agenda utama kami ke sini. Hehe.. Itulah masalahnya bila dah minat nak mengumpul t-shirt HRC. Walaupun harga sehelai t-shirt HRC agak mahal, tapi minat mengumpul punya pasal terpaksalah beli juga. Huhu.. Itu cerita malam nanti. Sekarang ni tengah menunggu ahli yang lain turun dari bilik masing-masing. Jangan ada yang dah mula rebah atas katil, memang takkan turun la jawabnya. Hihi..

Lorong ke bilik. Quite creepy. Hihi..
View hotel dari luar. Cantik kan?
Jangan main-main dengan penjaga hotel ya. Hehe..
Walaupun belum cuba lagi keempukan katil di Ta Prohm Hotel, pada pandangan saya hotel ni amat cantik kerana interior hotel ni semuanya berasaskan kayu. Patung pun banyak juga, maklumlah hotel ni bukannya kepunyaan muslim. Breakfast pun kami tak amik sebab tiada makanan halal disediakan. Saya boleh bagi 4 out of 5 stars untuk keseluruhan hotel ni termasuk servis staff dan harga biliknya yang berpatutan serta kedudukan hotel di tengah pekan Siem Reap. Ada beberapa tourist luar negara beri komen yang bagus terhadap hotel ni. Nampaknya saya pun sependapat dengan tourist tu. Saya rekomen Ta Prohm Hotel kepada tourist yang nak menginap di Siem Reap. Memang terbaiklah!. Jam 4.15 petang setelah semuanya ada, bas mula bergerak menuju ke Angkor Enterprise, tempat di mana tiket masuk ke Angkor Wat dijual.

Perjalanan menuju ke Angkor Enterprise

@ ANGKOR ENTERPRISE

Jalan agak sesak menuju ke Angkor Enterprise. Harap sempatlah kami nak beratur beli tiket Angkor Wat sebab tempat tu tutup jam 5.30 petang. Jam 4.40 petang kami sampai di Angkor Enterprise, satu-satunya tempat untuk membeli tiket Angkor Wat yang sah. Agak banyak juga bas yang parking di sini. Dengan pantas kami berjalan masuk ke dalam Angkor Enterprise dan mencari kaunter jualan tiket. Dalam bangunan ni bukan hanya ada kaunter tiket, tetapi banyak juga kedai yang menjual souvenir dan tiket jualan untuk tempat lain yang menarik di Siem Reap.

Bus Route: From Ta Prohm Hotel to Angkor Enterprise
Ini dia bangunan Angkor Enterprise
Kami sampai di kawasan kaunter jualan tiket Angkor Wat. Walaupun banyak kaunter yang dibuka tetapi masih tetap sesak kerana ramai tourist yang beratur. Harga tiket yang telah dinaikkan dari USD20.00 kepada USD37.00 bermula dari 1 Februari 2017 pun masih ramai tourist yang nak masuk. Mak aii, naik hampir dua kali ganda tu. Memang betul-betul nak makan duit tourist ni. Huhu.. Saya dah sedia maklum dengan harga baru ni. Sebab tu dah bagitau awal-awal dalam group tentang harga tiket yang agak melampau. Kepada yang tak nak masuk tak perlu la beli tiket. Esok boleh la jalan-jalan kat area hotel sementara menunggu kami meronda di Angkor Wat. Nasib baik la kanak-kanak berumur bawah 12 tahun tak perlu beli tiket. Jadi saya hanya perlu beli 3 tiket sebab anak sulung dah kena bayar ikut rate dewasa. Huhu.. Kenapa saya tetap juga nak masuk dan melihat Angkor Wat walaupun harga tiketnya super melampau? Sebabnya ia adalah the largest religious monument in the world dan jika google tempat yang menarik untuk dilawati di seluruh dunia, Angkor Wat mesti akan berada dalam senarai Top 10. Itu yang menjadi keinginan untuk saya melihat dengan mata sendiri walaupun ianya adalah kuil Hindu pada zaman dahulu sebelum bertukar kepada kuil Buddha. Lawat bukan kerana nak sembahyang tetapi melihat bagaimana struktur yang dah dibina sejak kurun ke-12 masih utuh lagi hingga sekarang.

Walaupun tiket dah naik harga, tetapi tourist tetap ramai juga. Huhu..
Sampai giliran, saya minta 3 tiket. Setiap seorang kena amik gambar dan muka kita akan ada pada tiket masing-masing. Patutlah staff hotel tadi kata kena beli sendiri. Wah, hebat juga sistem tiket untuk masuk ke Angkor Wat ni. Kiranya orang lain tak boleh nak guna tiket kita sebab ada gambar. Sebab tu harga tiket naik melampau sebab kira kos penggunaan kamera untuk amik gambar dan letak pada tiket kot. Hihi.. Selesai beli tiket, ada juga cadangan nak pergi tengok matahari terbenam. Tapi Jay kata Angkor Wat bukannya dekat sini. Laa, ingatkan pintu masuk ke Angkor Wat kat belakang Angkor Enterprise ni. Rupanya kena naik bas dalam 8 km untuk sampai ke sana. Huhu.. Maka tak jadilah nak tengok matahari terbenam. Lagipun famili Saiful tak beli tiket. Nanti takut lama pulak diorang menunggu kat bas masa kami berjalan masuk ke dalam Angkor Wat. Kalau esok takpelah sebab kami bergerak dari hotel.

3 tiket Angkor Wat terpampang wajah kami. Hihi..
Dah tak jadi nak tengok matahari terbenam, maka kami amik keputusan untuk terus ke restoran. Booking jam 6.00 petang tapi sekarang baru jam 5.00 petang. Rasanya boleh kot pergi awal ke restoran tu. Tujuan booking adalah untuk diorang prepare awal makanan kami supaya tak perlu menunggu lama. Sampai je boleh terus makan. Hihi.. Nampaknya terpaksalah kami menunggu juga disebabkan tak tau nak ke mana petang ni. Nak jalan-jalan di pasar takut amik masa yang panjang. Nak balik hotel pun takut terlajak sebab masing-masing dah penat. Katil di bilik dah memanggil-manggil. Hihi.. Apa-apa pun saya masih tak berpuas hati dengan harga tiket yang dijual. Tiket kami akan cover main entrance Angkor Wat dan juga Ta Prohm Temple yang famous dengan pokok besar yang menjalar di dinding kuil. Penggambaran movie Tomb Raider lakonan Angelina Jolie dibuat di sini membuatkan pokok di Ta Prohm ni menjadi lebih popular di kalangan tourist. Kita tengok esok, adakah teruja bila ada di tempat kejadian. Yang penting adakah harga tiket berbaloi dengan pengalaman yang kami dapat sepanjang berada di Angkor Wat. Wallahu 'alam..

Riang ria di Cambodia. Hehe..
Ceria walaupun baru habis USD111.00. Huhu..
Jam 5.10 petang bas meninggalkan Angkor Enterprise menuju semula ke hotel. Kami sampai di Ta Prohm Hotel jam 5.30 petang. Kami amik keputusan untuk terus makan malam. Lokasi makan malam terletak di perkampungan Muslim di mana bas tak boleh masuk sebab jalan yang sempit. Jadi kami kena ke sana sama ada jalan kaki atau naik tuktuk. Disebabkan ramai yang dah mula sakit kaki dan letih, jadi kami mencari tuktuk untuk ke sana. Dapat jumpa satu tuktuk di depan hotel, dengan sekelip mata tuktuk yang lain pun sampai sebab dah tentu kami kena naik banyak tuktuk untuk semua famili. Seperti biasa Wan akan deal harga dan dapat USD3.00/return untuk satu tuktuk. Itupun dah kira mahal memandangkan restoran yang kami nak pergi ni tak jauh jika jalan kaki sebab ada jalan shortcut. Disebabkan takde yang nak jalan kaki, jadi saya pun naik tuktuk. Tak berani saya nak jalan sorang diri ikut lorong shortcut, takut kena kejar dengan anjing. Hihi..

Jom naik tuktuk beramai-ramai

@ MUSLIM FAMILY KITCHEN

Tuktuk bawa kami dari jalan bertar hinggalah masuk ke jalan tanah merah di kawasan perkampungan Muslim Siem Reap. Kat sini ada banyak restoran halal, tapi saya pilih Muslim Family Kitchen sebab ada satu menu yang saya teringin nak cuba yang takde di restoran yang lain di sini. Mungkin menu ni adalah specialty bagi restoran ni. Tak sampai 5 minit naik tuktuk, jam 5.40 petang kami sampai di depan Muslim Family Kitchen. Apabila kami semua dah sampai, tokey kedai pun kelam kabut sebab belum sediakan lagi makanan kami. Takde masalah sebab memang kami sampai awal dari yang dijangka. Menu makanan kami ikut pada tokey kedai. Kami hanya berikan bilangan dewasa dan kanak-kanak dan harga yang dikenakan adalah USD6.00/adult dan USD3.00/child. Pandai-pandai la tokey kedai sediakan makanan yang sesuai mengikut harga yang ditetapkan.

Tuktuk Route: From Ta Prohm Hotel to Muslim Family Kitchen
Siem Reap Muslim Village Area
Antara restoran halal yang ada di kawasan perkampungan Muslim di sini
Kami pilih restoran ni. Nampak tak menu special dia?
Jam 5.50 petang semua meja dah dihidangkan dengan menu makan malam. Semua menu nampak menyelerakan. Saya bertanya pada pekerja kedai yang sedang menghidangkan nasi putih, adakah ini menu daging lembu naik bukit yang saya teringin nak makan tu. Rupanya bukan. Diorang tak buat menu tu untuk pakej makan malam kami. Alaa, nampaknya tak dapat nak merasa menu tu. Takde rezeki nampaknya sebab cadangan esok selepas melawat Angkor Wat kami akan singgah makan di restoran lain sebelum meninggalkan Siem Reap. Takde rezeki nak buat camna. Takkan la nak order extra menu sebab makanan yang sedia dihidang pun dah cukup banyak. Nampaknya lembu tak jadi naik bukit hari ni. Huhu..

Menu malam ni. Ingat yang tu menu daging lembu naik bukit. Bukan rupanya. Huhu..
Walaupun tak dapat menu yang diidamkan, makanan yang dihidang malam ni amat menyelerakan. Setakat hari ni, inilah makanan yang paling sedap saya makan sepanjang trip ni. Memang terbaik tukang masak restoran ni. Saya rekomen tempat ni untuk tourist yang inginkan makanan halal di Siem Reap. Amat berbaloi harga yang dikenakan dengan makanan yang dihidang. Alhamdulillah semua berpuas hati. Makanan di atas tu untuk setiap famili. Bayangkan la betapa banyaknya. Nasib baik anak sulung saya kuat makan. Khidmat dia diperlukan untuk menghabiskan semua makanan yang ada. Hihi..

Jemput makan ye. Makanan amat sedap.. Recommended!..
Habis licin makanan yang dihidang. Hihi.. Kami janji dengan tuktuk untuk amik kami jam 7.00 malam. Ada lagi 30 minit sebelum tuktuk sampai. Kami berborak dengan tokey kedai. Dah lama restoran ni beroperasi di sini dan sememangnya sudah popular kepada pengunjung dari Malaysia. Slot Jalan-Jalan Cari Makan di TV3 pun pernah buat review tentang restoran ni. Kedai makan kalau dah mula tersebar di media sosial memang akan popular kerana makanan yang sedap. Cuma kena pastikan tahap kesedapan itu berkekalan supaya ramai lagi akan datang dan bagi review yang bagus. Begitulah kuatnya pengaruh media dan orang ramai terhadap sesuatu produk. Sekali dah kena viral pasal tak sedap atau serve lambat, jangan haraplah nak berjaya dalam perniagaan. Saya sendiri ada kedai makan dan selalu pastikan makanan yang dijual menepati kehendak pelanggan. Alhamdulilah dah 8 tahun kedai saya beroperasi. Walaupun perjalanan agak berliku di awalnya, namun dapat diatasi dengan baik. Biasalah orang melayu berniaga, mesti ada yang dengki tak sudah. Entah apa yang diorang dapat, saya pun tak pasti. Mungkin kepuasan diri dalam mengganggu periuk nasi orang lain. Huhu.. Moga dijauhkan perkara yang tak diingini.

Suasana cosy dan decoration amat menarik. Terbaik!..
Jam 6.45 petang tuktuk pun sampai. Makanan malam ni kena bayar ikut family masing-masing sebab duit collection dah kurang. Cukup untuk sekali makan je lagi sebab banyak dah digunakan untuk bayar benda lain. Huhu.. Kami mengucapkan terima kasih kepada tokey kedai kerana menghidangkan kami makanan yang amat sedap. Kami pasti akan rekomen Muslim Family Kitchen kepada kawan-kawan kami yang ingin datang ke Siem Reap. Moga perniagaan makin berjaya dan buka cawangan yang lain di sekitar Siem Reap supaya mudah tourist mencari lokasi makanan halal, insyaAllah. Ada rezeki kami ke sini lagi sudah pasti akan singgah makan di Muslim Family Kitchen. Harap dapat makan daging lembu naik bukit lepas ni. Hihi..

Bergambar kenangan dengan tokey kedai
Jam 6.50 petang kami dah berada di depan hotel. Cuaca dah mula gelap. Sekarang tiba masanya untuk aktiviti bebas. Ada yang nak naik ke bilik hotel untuk mandi dan berehat. Saya tak nak naik dulu sebab amat yakin jika dah mandi dan baring, confirm bangun esok pagi punya. Huhu.. Jadi lebih baik terus jalan-jalan di night market dan singgah di Hard Rock Cafe. Lepas dah habis ronda barulah naik ke bilik hotel dan berehat sampai esok pagi. Famili Wan, Pae dan Jay setuju nak join kami. Moga apa yang dicari di Siem Reap pada malam ni berjaya ditemui. Wallahu 'alam..

Salah satu night market di depan hotel