Sunday 16 June 2013

JJCP UK & Paris : Day 06 (Part #2)

Tarikh:
16 November 2012
Lokasi kejadian:
Edinburgh - Fort Kinnaird - Musselburgh

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

@ Edinburgh

Jam 10.35 pagi bas bernombor 33 dari Gorebridge sampai di tempat kami menunggu. Perjalanan di dalam bas dari Sheriffhall Park and Ride ke Edinburgh mengambil masa 40 minit. Kami turun di hentian Princes St., berdekatan dengan Royal Scottish Academy. Turun je dari bas dah dengar bunyi bagpipes. Terus teringat cerita Braveheart lakonan Mel Gibson. Hehe.. Kami mencari dari mana datangnya bunyi tu, rupanya ada sorang mamat ni main bagpipes siap pakai Scottish kilt lagi. Sebelah dia ada satu maskot Pudsey Bear yang mewakili 'Children In Need' charity. Sambil menarik perhatian pelancong dan menderma sekali. Dari first impression saya, Edinburgh adalah bandar yang amat cantik dan terbaik untuk dilawati. Saya melihat sekeliling. Bangunan semuanya masih dikekalkan dengan nilai sejarahnya. Memang cantik.. Kami berdua berehat kejap kat laluan di depan Scottish National Gallery. Dari situ boleh nampak Edinburgh Castle di atas bukit. Mungkin tak sempat untuk ke sana. Cadangan awal kami nak naik Tour Bus meronda sekitar bandar Edinburgh. Tapi rasanya dengan masa yang limited ni cukup hanya dengan berjalan kaki di sekitar kawasan tengah bandar Edinburgh je. Janji kami sudah sampai di bumi Scotland.. Yezzaa..

Lothian Bus no. 33 route from (A) Sheriffhall Park and Ride to (B) Princes St.
Sampai je terus amik gambar
Scottish kilt with bagpipes and Pudsey Bear
Latarbelakang bangunan yang sungguh cantik
Depan Scottish National Gallery
Yang ni pulak Royal Scottish Academy
Ada peta landskap kawasan tengah bandar Edinburgh
The Balmoral Hotel. Entah berapa la rate untuk semalam ye.. Huhu..
Yang paling tinggi warna gelap tu Scott Monument
Nak dekat setengah jam jugak kami melepak kat situ sambil bergambar. Seterusnya kami berjalan mencari Hard Rock Cafe Edinburgh. Hanya ini lah satu-satunya HRC yang ada kat Scotland. Kami melintas jalan dan menyusur kedai-kedai yang kebanyakannya menjual barang souvenir. Kami masuk satu kedai souvenir dan bila tengok harganya, memang agak mahal. Takpe, banyak lagi kedai kat sini. Mana tau boleh jumpa yang murah sikit. HRC Edinburgh terletak di George St., belakang dari Princes St. Boleh dikatakan kat setiap simpang jalan mesti ada replika patung manusia membuatkan bandar Edinburgh menjadi lebih bersejarah. Tak sampai 20 minit berjalan, akhirnya kami sampai di HRC Edinburgh.

Kedai souvenir. Mahal jugak harganya..
Dalam Rock Shop Edinburgh
Rock will never die.. Yeahh!!
Bergambar dengan staf Rock Shop yang sangat-sangat friendly
Di luar HRC Edinburgh
Love All, Serve All..
Banyak patung camni kat tengah simpang jalan.. Menarik..
Selesai membeli barangan yang dipesan dan untuk kenangan, kami berjalan balik ke Princes St. Kami meronda sambil window shopping kat kedai di sepanjang jalan. Kedai kasut Clarks memang ada di mana-mana. Hanya tengok-tengok je, nanti kat factory outlet baru leh beli, murah sikit. Dah agak jauh berjalan ke arah barat, kami patah balik ke tempat mamat main bagpipes tadi. Masih ada lagi dia bersama Pudsey Bear. Nampak macam takde pun orang yang berminat nak bergambar dengan dia. Saya pun selamba je berdiri sebelah dia dan isteri tolong amikkan gambar. Kami tourists, apa nak segan pulak kan. Lepas tu turn isteri saya pulak. Dengan Pudsey Bear tu pun kami bergambar sambil menderma baki duit syiling yang ada dalam poket saya.

With Pudsey Bear
Serius betul mamat ni meniup bagpipes
Macam skirt je Scottish kilt ni. Segan saya nak pakai.. Huhu..
Pudsey Bear bergambar sambil memegang tabung baldi.
Kami sambung meronda di bahagian timur Princes St. pulak. Kami melintasi Scott Monument dan terus masuk ke dalam Princes Mall. Dalam Princes Mall ni tak banyak pun kedai yang ada, tapi kedai souvenir tetap belambak. Restoran di bahagian bawah tapi kami tak turun pun sebab saya dah google takde kedai makan halal kat dalam Princes Mall. Dari dalam Princes Mall bersambung dengan Waverley Station. Mula-mula kami nak masuk ke dalam Waverley Station dan keluar di hujungnya, tapi takut tersesat pulak sebab banyak tangga platform kat station ni. So kami patah balik dan keluar ikut pintu masuk tadi.

Kedai di sepanjang Princes St.
Scott Monument
Pintu masuk Princes Mall
Kedai souvenir lagi..
Jauh berjalan, perut pun dah mula lapar. Masa naik bas tadi saya ada ternampak beberapa restoran halal di sepanjang jalan sebelum sampai ke Princes St. Kami pun melangkah ke North St. dan South St. mencari restoran tadi. Akhirnya kami berjumpa. Apa lagi, masuk dan terus order la. Restoran Zenobia, menu halal Mediterranean food. Tak kisahlah, yang penting halal. Kami tengok menu dan harga, agak mahal. Tapi bila memikirkan perut yang dah tak sanggup nak ulang lagu keroncong berkali-kali, maka saya pun order la burger dan kebab bersama 2 air tin. Harga? GBP19.50.. Huhu.. Tak kisahlah, asalkan bertenaga kembali..

Menu makanan. Nampak macam lazat. Yang kurang lazat harganya.. Huhu..
Isteri saya.. macam biasalah.. update Facebook
Itu diaa.. Burger dua lapis.. Nyum nyum..
Kebab yang tak kurang lazatnya..
Terus mengaum! Dah baca Bismillah ye..
Muka kembali ceria dan bertenaga..
Selesai makan, kami ke seberang jalan untuk masuk ke kedai souvenir. Nampak dari luar macam murah barang yang dijual. Mahal la jugak, tapi murah sikit dari kat Princes St. tadi. Mungkin sebab sewa kedai kat Princes St. tinggi kot. Saya beli beberapa souvenir sebagai kenangan di Scotland. Esok dah nak masuk England balik. Hari ni je peluang nak beli. Di luar kedai kelihatan ada beberapa remaja tengah edarkan risalah dan menampalnya di tiang sepanjang jalan. Saya baca risalah tu. Rupanya mereka nak buat perhimpunan pada hari Ahad ni semata-mata untuk mengecam keganasan Israel ke atas Palestine di Gaza. Hari ni memang perang tengah melanda di Gaza. Cukup respect saya bila ada rakyat Scotland yang bukan beragama Islam sanggup buat perhimpunan mengutuk keganasan yang Israel telah lakukan. Semua manusia dalam dunia ni ingin hidup dalam keadaan yang aman dan harmoni. Tak kiralah agama apa pun. Betul tak? Moga satu hari nanti yang bersalah akan mendapat balasannya, insyaAllah.. Kita hanya mampu berdoa agar keselamatan umat Islam di Gaza terpelihara.. Amiinn..

Risalah "Stop The Massacre in Gaza" kat tiang. Seberang jalan tu kedai souvenir.
Kami berjalan menuju ke lorong di High St. Nampak ramai betul orang menuju ke sana. Rupanya ada persembahan kat tengah jalan. Nampak macam magic show je. Kami tak berapa minat nak tengok. Kami masuk beberapa kedai yang ada di sepanjang lorong tu. Antara barang seterusnya yang kami cari adalah biskut. Katanya Scotland butter cookies memang terbaik kat sini. Kami pun beli la sikit untuk merasa kesedapannya. Harap berbaloi dengan harga yang dibeli.. Huhu..

Di sepanjang High St.
Police Information Centre. Cantik moto polis tu..
St. Giles Cathedral. Ada mamat pakai costume..
Costume ala-ala hero zaman dulu. Cari duit lebih rasanya..
View sepanjang High St. Memang klasik sungguh..
Ada gerai jualan kat sepanjang High St. ni. Cuci mata je..
Jam 3.20 petang kami mula berjalan ke arah bus stop untuk naik bas ke Sheriffhall Park and Ride. Ada lagi sejam sebelum cuaca gelap. Kami tunggu bas di North Bridge. Sambil menunggu tu sempat lagi saya mengambil gambar sekeliling. Kenangan terakhir sebelum meninggalkan bandar Edinburgh yang sungguh cantik.

View castle dari bus stop
Castle lagi kat belakang tu..
Princes St. view.. Nampak Scott Monument..
Kat belakang tu Arthur's Seat. Tak sempat nak pegi sana..
View along North Bridge..
Memang klasik bandar Edinburgh ni. Macam berada di zaman dulu..
Tepat jam 3.30 petang bas pun sampai. Tak ramai yang naik bas. Dapatlah tempat duduk. Tapi pastikan jangan duduk di tempat OKU. Nanti tak pasal-pasal kena sound. Hehe.. Sepanjang perjalanan dalam bas, cuaca makin gelap. Bila memikirkan tentang Edinburgh, memang tak cukup pun nak buat day trip. Cadangan awal kami nak melawat Edinburgh Castle dan Arthur's Seat. Dah siap google tentang tourist bus ala-ala hop-on hop-off tu. Tapi apakan daya. At least merasa jugak kami menjejakkan kaki di bumi Edinburgh ni. Alhamdulillah. Nanti bila dapat duit jatuh dari langit boleh pergi lagi.. Hehe..

@ Fort Kinnaird Retail Park

Dalam 40 minit duduk dalam bas, akhirnya kami sampai semula di Sheriffhall Park and Ride. Destinasi seterusnya, Travelodge Edinburgh Musselburgh.. On the way nak ke sana kami sempat singgah di Fort Kinnaird Retail Park. Macam Designer's outlet jugak. Saya dah google tempat ni. 10 minit perjalanan dari Sheriffhall Park and Ride. Waktu masih awal lagi walaupun dah gelap. Lagipun kedai kebanyakkannya tutup jam 6 petang. Ada jugak yang tutup sampai jam 8 malam. Dapat window shopping dalam sejam dua pun best jugak ni. Kami sampai di Fort Kinnaird Retail Park jam 4.30 petang. Agak besar jugak tempat ni. Ada Toy's R 'Us dan M&S yang besar. Kedai-kedai yang lain pun belambak. Konsep retail park ni open, kedai-kedai semuanya kat luar, keliling car park. Bukan macam kat shopping complex. Best sikit, dapat rasa cuaca sejuk kat luar. Kami pun mulakan langkah dengan Toy's R 'Us dulu..

(A) Sheriffhall Park and Ride to (B) Fort Kinnaird Retail Park = 8 km
Toy's R 'Us..
Marks & Spencer..
Cuaca yang amat sejuk buatkan saya terlupa nak amik gambar sekeliling kawasan Fort Kinnaird Retail Park ni. Kami mencuba Costa Coffee kat sini. Harga sama je macam Starbucks tapi pada saya, Starbuck lagi sedap. Mungkin tekak saya ni dah selalu layan Starbucks sampai kopi lain pun dah rasa tak best. Huhu.. Lain orang lain pendapatnya. Tapi isteri saya bersetuju dengan pendapat saya. Jam 6 petang kedai dah mula tutup. Orang ramai mula meninggalkan Ford Kinnaird. Samalah juga dengan kami. Kami teruskan perjalanan ke Travelodge Edinburgh Musselburgh yang tak berapa jauh dari situ.

@ Travelodge Edinburgh Musselburgh

(A) Fort Kinnaird Retail Park to (B) Travelodge Edinburgh Musselburgh = 4 km
Tak sampai 10 minit perjalanan dah sampai di Travelodge Edinburgh Musselburgh. Kawasan hotel ni agak sunyi sikit. Takut jugak kalau ada apa-apa berlaku kat kereta. Parking lot besar tapi ada dalam 5 buah kereta je. Harap-harap kejap lagi banyak la kereta parking kat situ.. Saya dapat booking Travelodge Edinburgh Musselburgh dengan harga yang paling murah, GBP19 + GBP2 (credit card fee) = GBP21. Alhamdulillah.. Masuk bilik, bersihkan diri, rehat dan jam 9.30 malam terus tidur. Menanti hari esok untuk masuk England balik. Wallahualam..

Day 06: Total distance travelled = 151 km

*Kos wajib untuk 2 orang:
  - Lunch                  : RM97.50
  - Lothian Bus        : RM14.00
  - Snacks                : RM37.25
  - Travelodge        : RM105.00
  - Jumlah               : RM253.75

**Day 06 Expenses : RM267.75