Monday 16 November 2020

JJCP UK V.2: Day 06 (Part #2)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

HARI/TARIKH:
@ ISNIN, 2 DISEMBER 2019

LOKASI KEJADIAN:
@ INGLISTON PARK & RIDE
@ EDINBURGH CENTRAL MOSQUE
@ NOODLE N' RICE RESTAURANT

Dari Scott's View, kami melalui route A68 untuk sampai ke Edinburgh. Masa 2012 dulu saya parking di Sheriffhall Park & Ride dan naik bas untuk masuk ke pusat bandar Edinburgh. Kalau boleh saya takkan memandu sampai masuk ke pusat bandar kerana dua sebab yang utama. Pertama, parking amat limited di kawasan bandar dan keduanya jika ada parking pun bayarannya amat mahal. Jadi lebih baik parking di pinggir bandar di kawasan Park & Ride yang disediakan dan kemudian naik public transport. Sistem public transport di bandar-bandar besar amat efisien. Sama juga sebenarnya di Kuala Lumpur. Boleh je naik public transport. Tapi disebabkan ramai rakyat Malaysia yang masih bawa kenderaan sendiri masuk bandar, maka tak efisien lah jadinya kalau naik bas sebab kena hadap jalan jem juga. Huhu.. Tak boleh nak salahkan mana-mana pihak kerana public transport kita masih belum boleh cater jumlah penumpang yang banyak dalam satu-satu masa especially working hours. Nasib baik saya bawak motor. Senang sikit nak mencelah. Hehe..

Dah sampai di pinggir bandar Edinburgh

Ada 6 lokasi Park & Ride di pinggir bandar Edinburgh. Pilih la mana yang bersesuaian dengan route perjalanan. Ikut pada route kami, paling dekat adalah Sheriffhall Park & Ride. Tapi disebabkan dulu dah parking kat sini, kali ni nak merasa pengalaman parking tempat lain pulak. Antara dua faktor yang perlu diambil kira dalam memilih Park & Ride adalah keluasan tempat parking kerana kebarangkalian untuk dapat parking space adalah tinggi. Faktor kedua adalah free parking. Kadang-kadang ada juga Park & Ride yang kena bayar tau. Jadi adalah lebih baik cari yang luas dan free. Hehe.. Kali ni saya nak parking di Ingliston Park & Ride kerana bila balik nanti dekat sikit perjalanan kami untuk sampai di travelodge.

Lokasi Park & Ride di pinggir bandar Edinburgh

@ INGLISTON PARK & RIDE

Jalan agak jem apabila kami sampai di pinggir bandar. Banyak roundabout dan traffic light yang perlu ditempuhi. Jam 12.30 tengahari barulah kami sampai di Ingliston Park & Ride. Parking di sini amat luas kerana Ingliston Park & Ride terletak berhampiran Edinburgh Airport. Ramai orang parking kat sini untuk ke airport. Seperti yang diharapkan, memang banyak parking yang kosong di sini. Saya mencari parking yang paling dekat dengan stesen. Takdelah dekat sangat pun. Janji ada parking. Hihi.. Kena ingat, jangan parking sesuka hati kat sini. Pastikan ada petak parking yang dibenarkan. Menangis kalau kena saman. Huhu.. Bukan macam parking MRT kat Kwasa Damansara tu. Ramai yang parking haram kat bahu jalan padahal ada je kawasan parking berbayar yang luas. Taknak bayar parking la tu. Kesian bila bawak Mercedes 2 pintu tapi parking haram sebab tak mampu bayar duit parking. Mentaliti kan? Huhu.. Tapi yang peliknya takde pulak penguatkuasa saman kereta-kereta ni. Dah capai KPI collect duit kompaun agaknya. Hahah..

Driving route: From Scott's View to Ingliston Park & Ride

Kami bersiap-siap untuk mulakan perjalanan mencari pengalaman di bumi Edinburgh. Hujan renyai yang turun menambah kesejukan kami berjalan menuju ke stesen. Park & Ride di sini ada dua option public transport iaitu bas dan tram. Dulu saya tak sempat naik tram. Kali ni alhamdulillah, dapat juga anak-anak merasa naik tram kat Edinburgh. Stroller kena bawa sebab jauh nak jalan kat Edinburgh nanti. Boleh la Eirfan dan Elysha bergilir duduk dalam stroller kalau tak larat nak jalan nanti. Sebelum kunci kereta, kena pastikan dulu tiada barang berharga yang terdedah dalam kereta. Banyak juga kes kenderaan kena pecah di Park & Ride. Sebab tu saya bawa kain berwarna hitam untuk cover beg-beg kami di belakang. Kalau berlaku juga terpaksalah redha. Yang penting langkah berjaga-jaga dah diambil. In shaa Allah selamat kenderaan kami parking di sini.

Suram je cuaca. Sejuk sangat time ni. Huhu..

Hanya ada 2 orang je penumpang yang sedang menunggu tram di stesen. Mesin untuk beli tiket ada di sini. Sebelum tu kena study dulu jenis tiket yang dijual kerana jika salah beli boleh jadi mahal harganya. Single ticket adalah yang paling mahal kerana boleh sekali naik je. Lebih berbaloi jika beli tiket untuk couple atau family dan pastikan ianya 1-day ticket jika naik berulang kali dalam masa sehari. Jadi saya pilih family 1-day ticket yang cover 2 dewasa dan 3 kanak-kanak. Salah sorang anak saya boleh masuk dalam tiket Fa dan Abg Fikri. Diorang pun beli tiket yang sama sebab takde option ticket untuk couple. Kalau beli single ticket lagi mahal harganya.

Tram station kat sini terbuka. Takde bilik menunggu pun.

GBP8.50 untuk kami sekeluarga

Tak sampai 10 minit menunggu, akhirnya tram dari arah Edinburgh Airport pun sampai di stesen. Pendek je tram dia tapi orang tak ramai. Mungkin waktu pagi dan lewat petang agak sesak sebab waktu orang pergi dan balik kerja. Kami masuk ke dalam tram. Keadaan dalam tram amat bersih. Nampak macam tram yang baru beroperasi. Tempat duduk limited sebab banyak ruang kosong yang disediakan untuk penumpang yang bawa beg besar. Tak sampai 2 minit tram bergerak meninggalkan stesen dan belum sampai pun stesen berikutnya dah ada sorang staff datang ke arah kami untuk check tiket. Pantas sungguh dia buat kerja. Mungkin sebelum ni ramai orang yang naik tak bayar tiket kot sebab takde tempat untuk verify tiket masa di stesen tadi dan juga di dalam tram. Sebab tu la dia check awal, takut kami keluar di stesen yang pertama tanpa beli tiket. Hehe..

Slow and steady tram ni bergerak. Layan..

Tenang melayan perjalanan dalam tram, akhirnya jam 1.20 petang kami sampai di West End Tram Stop. Turun je dari tram terus teruja dengan pemandangan bangunan di sini. Cantik sungguh bangunan-bangunan lama yang dijaga dengan amat baik. Terasa seperti berada di zaman dulu-dulu. Hihi.. Kami terus berjalan kaki menuju ke perhentian bas yang terletak tidak jauh dari tram stop. Lepas ni kami nak naik bas pulak menuju ke destinasi berikutnya. Dah macam locals je naik macam-macam public transport kat sini. Nama pun self-travel. Dah tentu la travel like locals. Hehe.. Seronok betul travel macam ni. Adventure sungguh. Daripada ikut bendera tour guide, lebih baik ikut diri sendiri. Suka hati la nak pergi mana pun dan nak stay berapa lama kat sesuatu tempat tu. Yang penting kena study peta dulu supaya tak sesat. Hehe..

Tram route: From Ingliston Park & Ride to West End Tram Stop

Kita tunggu bas pulak kat sini ye

Cuaca makin sejuk sebab hujan baru berhenti. Melihat pada langit yang suram, rasanya hujan akan turun lagi ni. Huhu.. Bas di sini dipanggil Lothian Bus. Banyak nombor bas yang boleh kita naik untuk ke lokasi yang sama. Hanya route bas je yang berlainan. Kena tengok mana satu bas yang lebih cepat sampai destinasi dan tak banyak lalu hentian. Kami tak kisah sangat. Dapat bas yang ikut route jauh pun takpe. Boleh layan pemandangan. Apa-apa pun kena pastikan bus stop yang betul sebab dalam satu baris jalan tu ada banyak bus stop. Tengok pada signboard bas mana yang akan berhenti di situ. Mana bas yang sampai dulu kami naik. Tak kiralah route mana bas tu lalu. Janji berhenti tempat yang dituju. Hehe.. 10 minit menunggu di Shandwick Place Bus Stop, akhirnya bas bernombor 33 pun sampai. Moh ler kita naik bas double decker ni. Penumpang pun tak ramai. Alhamdulillah dapat duduk sekejap hingga sampai ke destinasi.

Jangan terlepas bus stop ye. Jenuh nak jalan nanti. Hihi..

@ EDINBURGH CENTRAL MOSQUE

15 minit perjalanan dalam bas dan melalui beberapa hentian, jam 1.55 petang bas berhenti di Surgeon's Hall Bus Stop. Kami turun dan teruskan berjalan kaki menuju ke Edinburgh Central Mosque untuk menunaikan solat jamak. Hujan mula turun renyai. Jaket kami masih boleh tampung lagi air hujan supaya tak membasahi pakaian di dalamnya. Tepat jam 2.00 petang kami dah berada di perkarangan Edinburgh Central Mosque. Dulu saya tak sempat singgah di masjid ni. Bukan apa, masa tu saya langsung tak susun itinerary dengan betul. Main redah je. Huhu.. Kali ni bila dah banyak kali travel barulah boleh uruskan perjalanan dengan baik. Learning from experience. Setiap kali travel akan ada penambahbaikan berdasarkan pengalaman sedia ada. Itu yang terbaik..

Bus route: From Shandwick Place Bus Stop to Surgeon's Hall Bus Stop

Alhamdulillah sampai juga di sini

Kami masuk ke dalam masjid mengikut pintu utama. Terdapat ruang kecil untuk rak kasut dan kelihatan ruang solat utama melalui pintu kaca. Saya terus ke tingkat bawah untuk mengambil wudhu. Bilik wudhu amat bersih dan selesa. Selesai wudhu saya terus ke ruang solat utama. Di tingkat atas ada dewan serbaguna untuk acara keagamaan. Sebelum masuk ke dalam ruang solat, saya ditegur oleh seorang jemaah. Orang Malaysia rupanya. Dah 7 tahun dia tinggal di bumi Edinburgh ni bersama keluarganya. Lepas habis PhD dia terus menetap dan kerja di sini. Terima kasih kerana menegur. Setelah mengucapkan salam, saya terus masuk ke ruang solat utama untuk mengerjakan solat jamak.

Tangga dari lobi menuju ke bilik wudhu di tingkat bawah

Ruang solat utama di Edinburgh Central Mosque

Selesai solat, sementara menunggu yang lain, saya berjalan melihat kedai dan restoran yang ada di sekitar masjid. Selalunya dekat dengan masjid banyak kedai halal. Memang betul pun. Tapi saya dah set satu restoran yang akan kami singgah kejap lagi. Dulu saya makan burger di Zenobia Restaurant. Masa tu main terjah je. Asal nampak muslim tengah makan dan ada tanda halal, saya pun terus masuk dan order. Hihi.. Kali ni saya dah survey kedai mana yang akan kami pergi lepas ni. Takkan nak makan burger lagi kot. Mestilah kena cuba makanan lain pulak. Di Edinburgh tak perlu risau tentang makanan halal. Diulangi buat kesekian kalinya, jangan cerewet sangat bab memilih makanan ye. Ini bukan Kampung Baru, macam-macam menu boleh pilih dan murah harganya. Hehe..

Antara restoran halal yang ada berhampiran masjid

Bersyukur bila dapat merasa pengalaman solat di masjid utama kat bumi Edinburgh ni. Jam 2.30 petang kami mula berjalan meninggalkan masjid. Dari masjid, kami berjalan semula ke jalan utama tempat bas berhenti tadi dan terus ke arah pusat bandar. Hujan renyai yang masih turun kami redah juga. Lapar punya pasal. Hihi.. Rasanya makin banyak restoran halal yang wujud di sini berbanding tahun 2012 lalu. Saya tak nampak pun Zenobia Restaurant tempat saya makan burger dulu. Mungkin dah bertukar nama kedai kot. Setiap kali lalu restoran halal, anak-anak akan tanya ini ke tempat yang kita nak makan. Diorang memang tak tau itinerary yang saya buat. Bagi pun confirm takkan baca punya. Hehe..

Nak makan roti boleh, nak makan kebab mahal pun boleh. Hehe..

@ NOODLE N' RICE RESTAURANT

Setelah lebih 20 minit berjalan kaki dan anak-anak masih salah teka kedai mana satu yang kami akan makan, akhirnya restoran yang dicari berada di depan mata. Saya pilih restoran ni kerana namanya. Ada nasi la kat restoran ni. Hehe.. Kat luar negara memang pantang bila nampak perkataan rice. Orang Malaysia mana boleh tak makan nasi. Makanan utama tu. Daripada semua restoran halal yang anak-anak teka tadi, boleh sorang pun tak perasan tentang restoran ni. Mungkin diorang malas nak teka sebab dah jauh berjalan masih tak sampai lagi. Hihi.. Teruja sungguh dengan nama restoran ni. Kami pun masuk ke dalam. Lega dapat berteduh dari hujan. Sedap sungguh bau makanan dalam kedai ni. Lagi kuatlah perut kami berbunyi. Hehe..

Tempat yang bakal kami singgah di Edinburgh

Sampai sudah tempat yang dituju.

Tengok dulu senarai menu dan harganya

Daripada menu yang tersenarai, jelas restoran ni menghidangkan masakan Thailand. Memang sedap la dapat makan nasi dengan tomyam. Harga jangan cakap lah. Teringat saya masa makan kat restoran thai di Gothenburg pada 2018. Tomyam mangkuk kecik je tapi harganya sama dengan makan satu family kat Malaysia. Huhu.. Takpelah, anak-anak dah request nak makan nasi. Baru diorang tau betapa pentingnya nasi dalam hidup. Masa kat rumah bukan main susah nak makan nasi. Moga lepas ni diorang lebih menghargai makanan yang dihidangkan dan yang penting jangan membazir ye. Saya order 5 nasi putih beserta tomyam ayam, daging masak pad kra pao dan fishcakes. Saya tak order air. Air mineral yang dibawa masih banyak lagi. Harap cepatlah makanan kami dimasak dan sedap dimakan. Ehh, macam lagu iklan Maggi pulak ye. Hehe..

Masing-masing muka kelaparan.

Memang pantas makanan kami dimasak. 10 minit menunggu semua makanan yang saya order dah terhidang di atas meja. Terbaiklah chef yang masak kat dapur tu. Hehe.. Bila cuaca sejuk dan ditambah dengan hujan, maka bertambah lapar la dibuatnya. Pandai-pandailah sorang sikit merasa makanan ni ya. Nak beli sorang satu mangkuk tomyam memang menangis la bila bayar nanti. Huhu.. Apa yang bagusnya, anak-anak saya memang tak pernah memilih makanan. Apa yang diberi semua diorang bedal. Cuma banyak atau sikit je diorang makan. Elysha la yang paling cerewet bila bab makan. Sebab tu dia kurus sangat. Awal-awal lagi saya dah bagitau kat dia jangan memilih sangat bila makan kat luar negara. Kelaparan la jawabnya. Alhamdulillah makanan yang kami order semuanya sedap dan masing-masing dapat habiskan nasi. Baru diorang faham macamana penangan lapar di musim sejuk ni. Hehe..

Sedap sungguh tomyam itu dimakan dengan nasi beras wangi

GBP26.00 untuk makanan kami sekeluarga

Alhamdulillah, semua makanan licin dibuatnya. Mudah untuk pekerja basuh pinggan kami. Hehe.. Puas hati dapat makan nasi. Anak-anak kalau lapar lagi, korang tau apa yang nak dibuat kat travelodge nanti ye. Banyak lagi ration kat dalam beg tu. Jam 3.30 petang kami mula bersiap untuk teruskan perjalanan sementara saya buat bayaran di kaunter. Cadangnya nak tunggu sampai hujan berhenti. Tapi bila melihatkan cuaca macam mendung je sepanjang hari ni, maka terpaksalah redah juga. Masing-masing dah makan nasi, makin bertenagalah untuk berjalan. Moga hujan berhenti seketika untuk kami menikmati suasana malam di bumi Edinburgh.

Wallahu 'alam..

1. Bro, kali ke-3 ke Scotland nnt (inshaAllah), kuar lah dr Edin pula. Jelajah lah ke Glencoe, Fort Williams, Glenfinnan, Ben Nevis, Scottish Highlands, Isle of Skye, Loch Ness & sebagainya. I guarantee you puas hati.

1. First time bawak satu family ke bumi Europe. In shaa Allah ada rezeki nanti pasti akan sampai utara Scotland. Dan Iceland juga.. Hihi..